Auszug - Heizkosten neu kalkulation nach umzug

Dieses Thema im Forum "Betriebs- und Heizkostenvorauszahlung" wurde erstellt von NotGERMAN, 05.11.2014.

1. #1 NotGERMAN, 05.11.2014
    NotGERMAN

NotGERMAN Gast

Hi,
    sorry, my germna is so poor. After moving out, my landlord gave me a new bill for the Heizkosten saying that the law changed in Köln and there is a new way to claculate the costs that I have to pay.
    He wrote:
    “Ja, es wird von Deiner Seite aus noch eine Nachzahlung der Nebenkosten für das Jahr 2012 geben. Ich werde versuchen die Abrechnung bis Mittwoch zu erstellen. Ich gehe von mindestens 200 € aus, da die Deine Verbrauchszahlen der Heizkosten gestiegen sind und im Gegensatz zum Jahr 2012 nun gesetzlich geregelt ist, dass 70% der Heizkosten nach Verbrauch und 30% nach Wohnfläche abzurechnen sind. Im Jahr 2012 waren es 50% und 50%.
    Ende nächsten Jahres wird es dann die Abrechnung für die Monate Jan. bis Sep. 2014 geben. Da Du die Erhöhung der Nebenkosten um 10 € pro Monat nicht überwiesen hast, wird es dann auch nochmals zu einer Nachzahlung kommen. Für diese Nachzahlungen behält der Vermieter normalerweise die Kaution solange zurück, bis die Abrechnungen vollzogen und gezahlt sind. Ich habe Dir die Kaution direkt freigegeben, da ich davon ausgehe, dass Du die Nachzahlung leisten wirst und ich nicht die Beträge einklagen muss.“

Is it a law changed or his decision?
    Can he change this calculation without alerting me and ex-post almost 1 year after?
    Do I have to pay this amount?

Thanks for the Support to the whole community!

2. AdMan

Schau mal hier in diesem Ratgeber. Dort findet man viele Antworten!

Registrieren bzw. einloggen, um diese und auch andere Anzeigen zu deaktivieren
  3. Andres

Andres
    Super-Moderator

This is federal law, so Cologne can't change anything here.

It is possible (and in fact quite likely), that your landlord should have calculated the costs in the way he has done so with his most recent bill. However, this change was in 2009 and the bill would have been incorrect from the very beginning.

This is also not true. If your landlord wants to keep the security deposit for more than 3 to 6 months, he has to provide not only a reason but also a plausible estimate on his future claims. He may keep a reasonable fraction but not the entire security deposit for more than one year.

Smells funny. This is the main purpose of the security deposit: not having to sue for a future claim. I suspect your landlord is very well aware of the situation and tries to appear generous in order to get you to to something you are not required to do.

No. Billing has to be completed within 12 months after the end of the corresponding billing period and your landlord can't make any further claims unless he is not responsible for the delay (§ 556, Par. 3 BGB). It is clearly his responsibility to notice a change of law within 5 years or so.

Get your security deposit, then notify your landlord that you won't make any further payments for 2012. Check your bill for 2014 carefully.

4. #3 NotGERMAN, 05.11.2014
    NotGERMAN

NotGERMAN Gast

Nebenkostenabrechnung für 2013

Dear Andreas,
    thanks for the answer, really appreciated.
    Now, landlord is claiming an additional amount for costs of 2013 (so within 12 months from billing period if I follow you) since his letter has the following title: Nebenkostenabrechnung für 2013
    He is saying that he won't Charge for previous years.

So, the question is now: can he apply this new calculation without informing me in advance, not having done for the first 2 years (my contract started in 2011), considering the law was starting in 2009?

again thanks to you and everyone else would like to comment

5. #4 NotGERMAN, 05.11.2014
    NotGERMAN

NotGERMAN Gast

Nebenkostenabrechnung für 2013 - confirmed we are talking about 2013 and not 2012

the landlord just confirmed we are talking about 2013 and not 2012.
    So the question is really only:

Can he apply this new calculation without informing me in advance, not having done for the first 2 years (my contract started in 2011), considering the law was starting in 2009?

again thanks to you and everyone else would like to comment

6. Andres

Andres
    Super-Moderator

Yes. The previous calculation is incorrect an he may correct it. He is not required to inform you about this change in any way (except the obvious: bill you correctly), although it would have been nice.

7. #6 NotGERMAN, 06.11.2014
    NotGERMAN

NotGERMAN Gast

Thanks

Hi Andres,
    (unfortunately) 100% clear, thanks!
    Marco

Thema:

Auszug - Heizkosten neu kalkulation nach umzug

Die Seite wird geladen...

Auszug - Heizkosten neu kalkulation nach umzug - Ähnliche Themen

1. Pro und Kontra Umzug in die Schweiz aus Steuergründen

Pro und Kontra Umzug in die Schweiz aus Steuergründen: Ich bin weder verheiratet noch habe ich Kinder. Ich habe ein durchschnittliches Einkommen durch die Vermietung und überlege mir daher, aus...
  2. Ideen für neuen Küchenboden

Ideen für neuen Küchenboden: Hallo, ich werde demnächst im selbstgenutzen EFH einen Durchbruch von der Küche in den Nebenraum schaffen - also 2 Räume zusammenzulegen zu einer...
  3. Abrechnung ohne Heizkosten, wie abrechnen?

Abrechnung ohne Heizkosten, wie abrechnen?: nehmen wir mal den fiktiven Fall an, die Abrechnungsfirma schafft es nicht die Heizkostenabrechnung 2015 rechtzeitig fertig zu stellen. Ich...
  4. Was heißt genau Auszug, wegen Strom?

Was heißt genau Auszug, wegen Strom?: Ich bin Vermieter und Arbeitgeber, hätte paar Fragen. Es sind alles nur 1 Monat Laufzeit Verträge. Strom wird nur von Gewerbe Kunde genutzt. 1....
  5. Immer Leerstand zwischen altem und neuem Mieter?

Immer Leerstand zwischen altem und neuem Mieter?: Hallo, ich hatte bei meinem letzten Mieter das Problem, dass dieser zwar zum 01. Mai gekündigt hatte, aber nicht im Traum daran dachte auch...